بومی سازی تجهیزات نیروگاه‌های کوچک

توربین های آبی

در مقوله ساخت توربین های آبی مقالات و کتاب های مرجع نسبتا مناسبی در اختیار است که در نگاه اول این سوال ایجاد میشود که چرا با وجود اطلاعات در دسترس ساخت توربین های آبی منطبق با تکنولوژی روز در ایران انجام نشده است و این تجهیزات تا به امروز بایستی از کشورهای خارجی تامین گردد؟

این سوال بارها از سوی کارشناسان و مدیران خبره ای در این صنعت پرسیده میشد و جواب متخصصان این صنعت تکنولوژی بالای طراحی و ساخت این تجهیزات در مقیاس صنعتی بود. اگر چه در این مدت تلاش هایی از سوی برخی از متخصصان معتبر دانشگاهی برای طراحی و ساخت این تجهیزات به صورت آزمایشگاهی صورت گرفته است ولی استفاده از این تجهیزات در صنعت برای سرمایه گذاران این حوزه به دلیل راندمان پایین محصول ساخته شده و هزینه بالای تعمیرات و نگهداری این تجهیزات ناشی از ضعف در طراحی و ساخت نمونه های داخلی شده قابل توجیه نبوده است.

از آنجا که این شرکت سالها تجربه تامین ،نصب و تعمیرات و نگهداری این تجهیزات را بر عهده داشته و با مقولاتی نظیر ارتعاش ،نویز و مهندسی و بازسازی تجهیزات همواره مواجه بوده است از سال ۱۳۹۷ دست به کار طراحی و ساخت این تجهیزات شد.

 

ساخت نمونه توربین پلتون در آروین صنعت

در ابتدا برای اعتبار سنجی روش های مندرج در کتاب های مرجع مورد های اولیه طراحی برای توربین های مشابه با تجهیزات مورد بهره برداری در پروژه های جاری این انتخاب شد و نتایج بدست آمده با پارامترهای عملکردی در نمونه های ۳ سازنده اروپایی مقایسه گردید که متاسفانه خطاهای غیر قابل قبولی داشت . لذا بر آن شدیم که از روی تجهیزات موجود با مهندسی معکوس مغایرت های روش های طراحی را استخراج نماییم و با در دست داشتن مدارک و برخی از نقشه های ساخت این تجهیزات به نتایج مطلوب برسیم. بر این مبنا و با اضافه شدن متخصصان دانشگاهی در تیم نفرات با تجربه شرکت طراحی ها و مدل های اولیه بدست آمد و برای اعتبار سنجی داده های موجود نتایج تحلیل ها و طراحی ها مجددا” برای نمونه های مشابه در دست بهره برداری انجام شد که مورد تایید قرار گرفت.

به این ترتیب مواردی نظیر تحلیل راندمان نمونه ها در شرایط مختلف نقطه کار جریانی و فشاری، تحلیل  سرعت فرار توربین ها ،متریال سنجی و انتخاب متریال مورد استفاده در شرایط مختلف، فرکانس های طبیعی و اجباری ، ویبریشن و خستگی و تخمین طول عمر و نیز تحلیل های آکوستیکی همگی با نتایج در دست واحد های اروپایی  موجود در انطباق قرار گرفت.

در خصوص برخی از تحلیل ها اگر چه برای سازندگان خارجی این حجم از محاسبات ضرورتی نداشته و حتی برای همه توربین ها انجام نمیشود ولی از آنجا که در ایران محدودیت هایی نظیر دسترسی به برخی فولادها یا ماشین های تراش خاص وجود دارد برای رسیدن به نتایج قابل قبول ناگزیر به استفاده از تحلیل های پیچیده می باشیم .به خصوص اینکه این حجم از تحلیل ها نیاز به کامپیوتر های پردازش سنگین داشته که در اختیار صنعت نمی باشد و برای استفاده از آنها ناگزیر به استفاده از منابع خارجی بوده ایم. به هر حال در حال حاضر این شرکت بر مبنای مطالعات اولیه پتانسیل های کشور و ظرفیت سنجی منابع آبی قابل اطمینان آمادگی تولید توربین های ضربه ای بخصوص واحدهای پلتون و تورگو در ظرفیت های از ۵۰ کیلووات تا ۲ مگاوات را داشته و آمادگی لازم جهت مشارکت در ساخت این نوع نیروگاه ها را دارد.