نیروگاه برق در پرورش ماهی​

تولید برق در پرورش ماهی

تولید برق از طریق توربین‌های آبی در پرورش ماهی: یک راهکار بی‌خطر، پرسود و زیست‌محیطی

در عصری که نیاز جوامع به تکنولوژی تقاضای روز افزونی را برای مصرف برق فراهم نموده است بیش از هر زمان دیگری منابع دارای پتانسیل تولید برق با ارزش تر شده است. تصور کنید تا چندی پیش توسعه کشور در برق رسانی به دور افتاده ترین روستاها از طریق رساندن برق با تیرها و دکل های برق بود. این تراژدی که این روزها به دلیل مشکلات کمبود برق و وجود رقبایی برای مصرف این انرژی (نظیر مزارع استخراج رمز ارزها) شهرها و صنایع بزرگ نیز با قطعی و کمبود برق مواجه هستند داشتن منابعی که پتانسیل تولید برق را داشته باشد مزیت رقابتی محسوب شده و بطور مثال برای استخرهای پرورش ماهی که منابع آبی عموما” بالای ۲۰۰ لیتر بر ثانیه داشته و امکان لوله گذاری برای دسترسی به فشار بالایی دارند (۱۰۰ متر یا بیشتر) و یا دارای دبی بالایی بوده (۲ مترمکعب بر ثانیه و بیشتر) و هد کمتری دارند (۱۰ متر یا بیشتر) میتوانند علاوه بر تامین برق مصرفی خود از طریق سرمایه گذاری روی تجهیزات تولید برقآبی بخشی از نیاز منطقه را نیز برآورده نمایند.

این روش که برای برخی از واحدهای مکانیزه دارای حساسیت به قطعی برق در یک مطالعه بررسی شد میتوانست منجربه افزایش تولید سالیانه بیش از ۲۰۰ تن ماهی به دلیل امکان استفاده ایشان از دستگاههای اکسیژن ساز و افزایش تراکم تولید هر استخر شود. شرایطی که نیاز به برق پایداری بود و نه با سلول های خورشیدی که درشب توان تولید برق نداشت میتوانست جایگزین شود و نه از لحاظ اقتصادی ،آلودگی زیست محیطی و صوتی قابل مقایسه با تولید برق با موتورهای برق دیزل بود.

 

Previous
Next

مزایای استفاده از توربین‌های آبی در پرورش ماهی

در کل استفاده از توربین های آبی به عنوان روشی کارآمد و قدیمی مزایای زیر را دارد:

۱- ایجاد قابلیت اطمینان برای برق مصرفی در نقاطی که با مراکز مصرف خانگی فاصله داشته و در شرایط آب و هوایی نامناسب کیفیت برق مصرفی این واحدها تحت تاثیر قرار میگیرد و یا به کلی قطع میشود.

۲- در جایگاههای دور از شبکه استفاده از روشی به مراتب راحت تر از تولید برق با دیزل که نه نیاز به تامین سوخت و انبارش دارد ، نه دغدغه های تعمیر موتور و هزینه های بالای مواد و تجهیزات مصرفی آن را دارد و نه سر و صدای زیادی در مقایسه با موتورهای برق بنزینی و دیزلی دارد.

۳- در موقعیت های نزدیک به شبکه برق امکان فروش برق تولیدی از منابع آبی در اختیار به نرخ هایی تا ۳۰ برابر تعرفه برق کشاورزی و سود بسیار خوبی که میتواند گاهی تا ۱۰۰% ارزش بروز کسب شده (NPV) از این سرمایه گذاری بلند مدت ایجاد نماید.

،،

شرکت آروین صنعت گستر ویستا به عنوان تنها شرکت دارنده گواهی دانش بنیان ساخت توربین های آبی در کشور و دارای تجربه طراحی ،تامین و ساخت و نصب و راه اندازی تعداد زیادی از این واحدها با ظرفیت های مختلف آمادگی دارد که برای استخرهای پرورش ماهی که دارای منابع آبی مناسبی برای تولید برق هستند ضمن ارائه مشاوره های رایگان در انتخاب مناسب ترین تجهیزات مورد نیاز ، توربین های آبی متناسب با این واحدها را در داخل کشور تولید و به این عزیزان عرضه نماید.

تماس با آروین صنعت گستر ویستا

برای ارتباط با کارشناسان آروین صنعت و دریافت مشاوره رایگان به صفحه تماس با ما مراجعه نموده یا با شماره ۴۶۱۳۷۲۰۳ -٠٢١ تماس بگیرید

جذابیت های اقتصادی سرمایه گذاری در پرورش ماهی

از نظر اقتصادی هزینه سرمایه گذاری برای تامین و ساخت این واحدهای کوچک کمتر از ۳ سال قابل برگشت خواهد بود و میزان سود ناشی از این سرمایه گذاری در بلند مدت (IRR) بالای ۵۰% خواهد بود. ضمن اینکه تسهیلات حمایت خوبی نیز برای خریداران محصولات دانش بنیان توسط صندوق فناوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد و در زمینه سرمایه گذاری روی تولید انرژی های تجدیدپذیر نیز مشوق های خوبی از جنس حمایت های مالی در احداث این واحدها و خرید تضمینی برق تولیدی واحدهایی که بخش عمده آنها ساخت داخل است ( تا ۳۰% بیشتر) توسط ساتبا وجود دارد.

چگونگی محاسبه پتانسیل برق تولیدی از منابع آبی پرورش ماهی

مقدار توان هیدرولیکی منابع آبی برای بازیافت انرژی برق در پرورش ماهی به ترتیب زیر خواهد بود:

Ph = ρ.Q.g.h

Ph = hydraulic power (W)

ρ = density (kg/m3) (for water 1000 kg/m3)

h = head (m)

Q = volume flow rate (m3/s)

g = acceleration of gravity (9.81 m/s2)

توربین آبی به عنوان وسیله ای که توان هیدرولیکی را به توان الکتریکی تبدیل میکند بسته به راندمان طراحی (که بسته به نوع توربین از ۷۰% تا ۹۰% می باشد) میتواند درصد بالایی از این توان را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید.

مرحله دوم انتخاب نوع توربین آبی متناسب با منابع آبی پرورش ماهی

برای انتخاب توربین آبی مناسب با مشخصات منابع آبی جداول و چارت‌هایی پیشنهاد شده است که اگرچه الزام‌آور و دقیق نیست ولی محدوده هایی را برای انتخاب توربین‌های مناسب را پیشنهاد می‌نمایند. شکل زیر یکی از چارت‌های پیشنهادی است:

با توجه به چارت بالا استفاده از هرکدام از توربین‌های آبی در نقاط دارای همپوشانی با امکانات ساخت سنجیده شده و از لحاظ میزان سرمایه گذاری اولیه برای ساخت آن ، طول عمر قطعات و راندمان بهتر آن در محدوده مشخص شده ارزیابی شده و نوع توربین مناسب برای محدوده کاری مورد استفاده مشخص میگردد.

بطور مثال برای منبع آبی در اختیار یک استخر پرورش ماهی با هد ۷۰ متر و دبی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از هر دو نوع توربین های پلتون و تورگو میتوان استفاده نمود.

 همچنین توان هیدرولیکی این منبع آبی به روش زیر محاسبه میشود:

Ph = ρ.Q.g.h 

Ph=۱۰۰۰*۰.۲*۹.۸۱*۷۰ 

Ph=۱۳۷۳۴۰ W

در این صورت در صورت استفاده از توربین های پلتون که راندمان بالاتری دارند (تا ۹۰ درصد بصورت محاسباتی) انرژی تولیدی این منبع آبی حدود ۱۲۰ کیلووات خواهد شد.

در مثالی دیگر که دبی عبوری از استخر حدود ۳ مترمکعب بر ثانیه با هد ۴ متر باشد از توربین های کراس فلو مطابق جدول استفاده شده و در این صورت توان تولیدی بر اساس فرمول های بالا (و راندمان ۷۰ درصدی این توربین ها) حدود ۸۰ کیلووات خواهد شد.

 

شرکت آروین صنعت گستر ویستا با ارائه توربین‌های آبی پیشرفته و با کیفیت، راهکاری عالی برای متقاضیان این تکنولوژی است. اما چرا باید توربین خود را از آروین صنعت گستر ویستا خریداری کنیم؟

۱- راهکارهای سفارشی و متناسب با نیازها:

شرکت آروین صنعت گستر ویستا به ارائه راهکارهایی سفارشی برای هر مزرعه پرورش ماهی می‌پردازد، به این معنا که هر خریداری می‌تواند توربینی متناسب با شرایط خاص خود دریافت کند.

۲-مسئولیت زیست‌محیطی: 

خرید از شرکت آروین صنعت گستر ویستا نه تنها به افزایش کارآمدی کسب‌وکار شما کمک می‌کند، بلکه یک انتخاب مسئولانه در راستای حفاظت از محیط زیست است.

۳-افزایش سودآوری:

با کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش کارآمدی، سرمایه‌گذاری در توربین‌های شرکت آروین صنعت گستر ویستا به سرعت با بازگشت سرمایه همراه خواهد بود.

با آروین صنعت گستر ویستا تماس بگیرید و قدمی بزرگ به سمت آینده‌ای پایدار و سودآور بردارید.

تماس با آروین صنعت گستر ویستا

برای ارتباط با کارشناسان آروین صنعت و دریافت مشاوره رایگان به صفحه تماس با ما مراجعه نموده یا با شماره ۴۶۱۳۷۲۰۳ -٠٢١ تماس بگیرید