واحد‌های توربین کاپلان سد تاریک

سد-تاریک

کارفرما: شرکت مدیریت توسعه منابع آب و نیروی ایران

پیماکار اصلی:  شرکت رشد صنعت

پیمانکار بهره بردار: شرکت آروین صنعت گستر ویستا

موضوع پروژه: بهره برداری و تعمیرات و نگهداری واحدهای کاپلان سد تاریک

شرح پروژه

بهره‌برداری از واحدهای کاپلان سد تاریک

تاریخچه احداث سد تاریک و پیش بینی‌هایی که برای احداث نیروگاه برای این سد کوچک واقع بر رودخانه سفید رود در زمان ساخت آن (سال ۱۳۴۷) انجام شده‌بود در سال ۱۳۸۶ توسط شرکت مدیریت توسعه منابع آب و نیروی ایران مورد مطالعه قرار گرفت و بعنوان اولین واحدهای کاپلان افقی بصورت EPC توسط شرکت رشد صنعت احداث شد.

ظرفیت واحدهای نصب شده بر اساس مشخصات هیدرولوژیکی سال‌های قبل از احداث حدود ۳ مگاوات (۲ واحد ۱.۵ مگاوات ) برآورد میشد که با دبی ۱۹ مترمکعب بر ثانیه و ارتفاع آب حدود ۸ متر قابل وصول می‌نمود.

از آنجا که میزان آب رها شده از سد بالادست (سد سفیدرود یا منجیل) در برخی از فصول کمتر از مقادیر اقتصادی برای کار کردن واحدها بود این واحدها بصورت فصلی و با تولید انرژی سالیانه زیر ۱۰ گیگاوات ساعت کار می‌نمودند.

تجهیزات نصب شده در این واحدها به شرح زیر می‌باشد:

۲ واحد کاپلان افقی از شرکت GHE اتریش که با گیربکس‌های ساخت شرکت WIKOW از کشور چک و ژنراتورهای عمودی از سازنده مارلی ایتالیا و سیستم کنترل PC Based با تجهیزات کنترلِ Beckhoff آلمان به عنوان تجهیزات اصلی از خارج کشور تامین شده‌بودند.

سایر تجهیزات کمکی نظیر جرثقیل دروازه‌ای ۲۵ تن ،دریچه های Intake و اضطراری، دستگاه Rack cleaning machine که همگی توسط شرکت‌های داخلی ساخته و یا تامین شده بودند.

واحدهای فوق طی ۲.۵ سال پس از راه اندازی پروژه توسط شرکت آروین صنعت گستر ویستا به عنوان sub-contractor شرکت رشد صنعت بهره‌برداری ،تعمیرات و نگهداری گردید و در سال ۱۳۹۷ پروژه تحویل شرکت مدیریت توسعه منابع آب و نیروی ایران گردید.

گالری تصاویر

دستورالعمل های تعمیرات و نگهداری تجهیزات

نمونه گزارشات تولید روزانه

تماس با آروین صنعت گستر ویستا

برای ارتباط با کارشناسان آروین صنعت و دریافت مشاوره رایگان به صفحه تماس با ما مراجعه نموده یا با شماره ۴۶۱۳۷۲۰۳ -٠٢١ تماس بگیرید